Kulesza, Polk, Dancewicz, Bluszcz… Wielkie święto Teatru nad Prosną po raz 63.!
Dziewięć dni, szesnaście tytułów i ponad stu siedemdziesięciu artystów z całej Polski! 63. edycja jednego z najstarszych festiwali teatralnych w kraju potrwa od 22 kwietnia do 13 maja 2022. Jakie tytuły zobaczymy w kaliskim Teatrze?
Prolog: „Apokalipsa”. Tegoroczny festiwal rozpocznie się od Prologu — wyjazdowej prezentacji spektaklu “Łaskawe”, czyli inscenizacji monumentalnej powieści Jonathana Littella w reżyserii jednej z najważniejszych europejskich artystek teatralnych, Mai Kleczewskiej. Spektakl, m.in. z powodu swojego rozmachu scenograficznego, zostanie zaprezentowany na scenie Teatru Śląskiego im. St. Wyspiańskiego w Katowicach. W sobotę 22 kwietnia kaliski Teatr zapewni festiwalowym widzom dojazd autokarami na miejsce prezentacji i bezpieczny powrót. Liczba miejsc ograniczona!
Dzień I: „Magnetyczni mężczyźni”. Stacjonarna część KST rozpocznie się w sobotę 6 maja. O godz. 16:00 na Scenie Studio CKiS ponownie zobaczymy zespół Teatru Śląskiego w doskonałym „Płatonowie” Antona Czechowa w reżyserii Małgorzaty Bogajewskiej. Dzięki oryginalnej interpretacji spektakl bezlitośnie obnaża mechanizmy, w których uwięzione są nasze życia, nadzieje i pragnienia. Następnie o godz. 18:30 na Dużej Scenie odbędzie się oficjalna inauguracja 63. KST oraz zobaczymy „Chciałem być” z Teatru Powszechnego w Łodzi. Ta muzyczna komedia w reżyserii Michała Siegoczyńskiego prezentuje subiektywne spojrzenie na fenomen Krzysztofa Krawczyka jako artysty i człowieka, przybliżając widzom sylwetkę „króla polskiej estrady”.
Dzień II: „Maski”. Drugiego dnia zobaczymy spektakle Teatru Wybrzeże w Gdańsku oraz koprodukcję Teatru Polskiego w Bydgoszczy i Teatru Powszechnego w Warszawie. „Sceny z egzekucji” w reż. Adama Orzechowskiego z wielką rolą Grzegorza Gzyla to opowieść o walce o władzę, która zostanie zaprezentowana na Scenie Kameralnej dwukrotnie: o godz. 16:00 i 19:00, tak by wszyscy zainteresowani mieli szansę zdobyć bilety. O godz. 18:00 na Hali OSRiR zobaczymy natomiast drugie konkursowe przedstawienie Mai Kleczewskiej – imponujący aktorsko spektakl „Twarzą w twarz” na podstawie scenariuszy i filmów Ingmara Bergmana, w scenografii znanego m.in. z instalacji “Lego. Obóz koncentracyjny” Zbigniewa Libery.
Dzień III: „Pany i Chamy”. W festiwalowy poniedziałek „Halka” ze Starego Teatru w Krakowie w reż. Anny Smolar. Spektakl oparty na nowatorsko odczytanym libretcie narodowej opery, podważający rodzimy kanon i stereotypy, błyskotliwie syntetyzuje możliwe współcześnie znaczenia dzieła Moniuszki i Wolskiego – godz. 17:00 na Dużej Scenie Teatru.
Dzień IV: „Wieszcze wiecznie żywi” Czwartego dnia na obu scenach Teatru Bogusławskiego ster przejmą polscy klasycy, odczytani w zupełnie nowy sposób. Zielonogórskie „Gusła” w reż. Grzegorza Brala (założyciela Teatru Pieśń Kozła) porwą widzów w żywioł teatru totalnego, gdzie treść wyłania się z wyrafinowanej formy wizualnej, śpiewu i tańca. Tego samego wieczoru na Scenie Kameralnej „Sen srebrny Salomei” z Teatru Modrzejewskiej w Legnicy w reż. Piotra Cieplaka – wciągająca, pełna zwrotów akcji sztuka, zaludniona przez niezwykłe, skomplikowane osobowości i sieć nietuzinkowych relacji. Nie dajmy się zwieść pozorom: mimo że napisana niemal dwieście lat temu, jej współczesne odczytanie jest równie angażujące jak nieśmiertelne dramaty Szekspira.
Dzień V: „Rzeczywistości icśotsiwyzcezR”. Festiwalowa środa to kolejne konkursowe emocje. O godz. 17:30 na Scenie Kameralnej „Słabi” z Teatru im. Stefana Jaracza w Łodzi. Nagrodzony Gdyńską Nagrodą Dramaturgiczną tekst Magdaleny Drab to tragikomiczna i równocześnie emocjonalna opowieść o doświadczeniu inności i nieprzystawalności do ogólnie przyjętych norm. Następnie festiwalowi widzowie przeniosą się na Dużą Scenę, aby zobaczyć bardzo osobistą, a jednocześnie niepozbawioną dystansu i groteski sięgającej komizmu opowieść Mateusza Pakuły „Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję”. Na scenie zobaczymy m.in. ulubieńca kaliskich widzów, Szymona Mysłakowskiego – oraz Jana Jurkowskiego, szerzej znanego z internetowego fenomenu Grupa Filmowa Darwin. Spektakl jest koprodukcją Teatru Łaźnia Nowa w Krakowie oraz Teatru im. S. Żeromskiego w Kielcach.
Dzień VI: „Kto jest kim”. Czwartkowe spektakle będą starały się opowiedzieć o naszych charakterach. O godz. 17:30 „Jednooki król” w reż. Antoniny Choroszy z Teatru Nowego w Poznaniu – miłe spotkanie przyjaciółek po latach przybierze zupełnie nieoczekiwany bieg, odkrywając niespodziewane tajemnice. Wieczorem równie zaskakująca „żONa” przygotowana przez Tito Productions/Spektaklove. Reżyser Adam Sajnuk umiejętnie wydobył na scenie ironię losu polityka, wystawionego na próbę emocji i charakteru, a czwórka znakomitych aktorów z Renatą Dancewicz i Piotrem Polkiem na czele, zachwyca znakomitą grą i opowiada w komediowym tonie o hipokryzji, miłości i tolerancji.
Dzień VII: „Artystki/Artyści”. W piątkowy wieczór przyglądać się będziemy sylwetkom i dramatom artystek i artystów. Nieszablonowe „Łatwe rzeczy” Anny Karasińskiej z Teatru im. Stefana Jaracza w Olsztynie na Scenie Studio CKiS przybliżą nam w nietypowej formie opowieść aktorek o “łatwych rzeczach”, które spotykają w swoim zawodzie. Spektakl zdobył Grand Prix Festiwalu “Boska Komedia” w Krakowie w 2022 r. Z powodu bardzo ograniczonej liczby miejsc na widowni, przedstawienie zostanie zaprezentowane dwukrotnie, o godz. 18:00 i 20:00. A o godz. 19:30 „Idzie skacząc po górach” kaliskiego Teatru według powieści Jerzego Andrzejewskiego, z wielką rolą główną Lecha Wierzbowskiego, zabierze nas do świata wewnętrznych zmagań wielkiego artysty, wizjonera i twórcy, wzorowanego na postaci Pabla Picassa.
Dzień VIII: „Serca”. Nim finałowego dnia poznamy werdykt Jury, zobaczymy jeszcze dwa tytuły. Na Scenie Kameralnej gratka dla fanów pisarza Szczepana Twardocha –„Byk” z Teatru Studio w Warszawie. Grany po polsku i śląsku monodram Roberta Talarczyka, to poruszające zderzenie śląskiej duszy ze współczesnością i jej wyzwaniami. Zaś na zakończenie prawdziwa uczta teatromana: zespół Teatru Ateneum w Warszawie dwukrotnie zagra na Dużej Scenie spektakl „To wiem na pewno” w reż. Iwony Kempy. Opowieść o rodzinie takiej, jak każda, w której wszyscy widzowie odnajdą siebie i swoje rozterki… W rolach głównych fenomenalna Agata Kulesza, Paulina Gałązka, Przemysław Bluszcz i inni.
Jak co roku, jury przyzna nagrody dla najlepszych aktorek i aktorów w kilku kategoriach – Grand Prix, indywidualne nagrody aktorskie, nagrodę za wybitną rolę epizodyczną, nagrodę dla młodej aktorki i młodego aktora oraz wyróżnienia aktorskie. Werdykt poznamy wieczorem w sobotę 13 maja na uroczystej gali zakończenia festiwalu.
Wydarzenia towarzyszące
Każdego dnia po spektaklach widzowie będą mieli okazję wziąć udział w spotkaniach z artystami, które poprowadzi Jacek Wakar – krytyk teatralny, dziennikarz, szef redakcji kultury w PAP. Po rozmowach z twórcami Teatr Bogusławskiego zaprosi do Klubu Festiwalowego, mieszczącego się w Kontrabas Cafe, gdzie codziennie będą miały miejsce koncerty na żywo pod szyldem “Nocna muzyka”.
Festiwalowi towarzyszyć będą wydarzenia, organizowane przez zaprzyjaźnione instytucje kultury: Galerię Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu, Ośrodek Kultury Plastycznej Wieża Ciśnień oraz Miejską Bibliotekę Publiczną. Więcej szczegółów wkrótce.
Bilety
Ceny biletów wahają się od 70 do 150 zł, wejściówki od 20 do 40 zł. Szczegółowy repertuar Festiwalu dostępny jest na stronie kaliskie.org oraz teatr.kalisz.pl. We wtorek 28 marca będzie można zakupić lub zarezerwować karnety na cały festiwal, a sprzedaż biletów na poszczególne spektakle ruszy w środę 29 marca o godzinie 10:00 w Kasie Teatru i on-line na stronie teatr.kalisz.pl.
Pełny repertuar na stronie https://kaliskie.org/
W Kasie będzie można także nabyć wejściówki na spektakle, sprzedawane na 15 minut przed rozpoczęciem przedstawień – dostępność będzie uzależniona od liczby wolnych foteli.