Klęski w dziejach miasta
“Klęski w dziejach miasta” to wyprawa w głąb katastrofy – a raczej czterech katastrof. To muzyczny reportaż z czterech miast, które być może są jednym miastem. Spektakl Teatru im. Wojciecha Bogusławskiego, inspirowany m.in. “Niewidzialnymi miastami” Italo Calvino, jest próbą poetyckiej diagnozy rzeczywistości, w której przeszłość i przyszłość oświetlają się nawzajem, a to, co znane, przybiera nieznany kształt. To sceniczny koncert na szóstkę aktorów i dźwięki czterech klęsk – teatralne odsłuchiwanie miejskiej przestrzeni. Pośród katastrof, plag i epidemii autorki i autorzy spektaklu poszukują historycznych fundamentów teraźniejszości oraz budulca dla miasta, które mogłoby być.
Jury 54. Rzeszowskich Spotkań Teatralnych — Festiwalu Nowego Teatru przyznało Krzysztofowi Kaliskiemu Nagrodę Główną dla Osobowości Artystycznej m.in. za opracowanie dźwięku w spektaklu Klęski w dziejach miasta.
Recenzje
“Agnieszka Jakimiak i Weronika Szczawińska (reżyserka i kierowniczka literacka teatru) z tego obowiązkowego zadania wywiązały się w oryginalny i porywający artystycznie sposób. Bez rzewności i leczenia kompleksów, ale też bez łatwych, publicystycznych tez”.
“My z Kaliszmaru” Aneta Kyzioł
www.polityka.pl
“Powstało przedstawienie oryginalne i dowcipne. Zabawny spektakl o melancholii”.
„Zabawne i melancholijne “Klęski w dziejach miasta”. Szczawińska przerabia Italo Calvino w Kaliszmarze” Witold Mrozek
“Gazeta Wyborcza” nr 108 online
“Nie udałoby się to bez znakomitych aktorów – precyzyjnych, zdyscyplinowanych, doskonale rozumiejących dźwiękową tkankę przedstawienia”.
„Struktury klęski” Katarzyna Waligóra
www.e-teatr.pl
“Tekst autorstwa Agnieszki Jakimiak zaskakuje celnością spostrzeżeń, błyskotliwością, poziomem dowcipu. Z kolei Weronice Szczawińskiej, która podjęła się reżyserii, udało się – wespół z pozostałymi twórcami i zespołem aktorskim – stworzyć przedstawienie, które ogląda się tak dobrze, jak przyjemnie patrzy się na precyzyjnie skonstruowaną machinę”.
“Święto wymyślonego miasta” Mirosława Zybura
“Ziemia Kaliska” nr 18 (2015)
“Klęski w dziejach miasta w jednej ze swoich warstw polegają na puszczaniu oka do kaliskiej publiczności”.
“Podróż przez miasta z koszmaru” Rober Kordes
“Życie Kalisza” nr 17/29.04.2015
“Szaleńczy, karkołomny pomysł – pokazać w teatrze rzecz, inspirowaną poetyckimi impresjami o nieistniejących miastach i intelektualnym dialogiem o życiu i śmierci. Wyimaginowany świat rodem z Italo Calvino na scenie? To nie mogło się udać. A jednak – na scenie teatru w Kaliszu udało się”.
“Klęski nie widać” Iwona Torbicka
www.kulturaupodstaw.pl
“Najpierw krytycy teatralni zaliczyli kaliskie przedstawienie do najlepszych w minionym sezonie, teraz Krzysztof Kaliski, jeden z jego twórców, dostał nagrodę dla osobowości artystycznej, a Forum Młodych Krytyków nagrodziło go za twórcze poszukiwanie dźwięku przedmiotu i ciała”.
„Jak sukces to z klęskami” Iwona Torbicka
www.kulturaupodstaw.pl
“Oniryczne, zabawne i niepozbawione siły krytycznej oratorium o Kaliszu i każdym innym mieście. Wszak Gdziekolwiek jesteś, jesteś w Kaliszmarze. Prorocze”.
„Dla teatru to kolejny rok pod znakiem skandali na tle obyczajowym. Na szczęście nie tylko”. Aneta Kyzioł
www.polityka.pl (Teatr: autorskie podsumowanie 2015 r.)
Aneta Kyzioł i Witold Mrozek umieścili spektakl na liście „Najlepszy, najlepsza, najlepsi w sezonie 2014/2015”
“Teatr” nr 9 /2015 [1175]
Spektakl brał udział w 22. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.
Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej ma na celu nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzację polskiego dramatu współczesnego. Konkurs organizowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.
„Klęski w dziejach miasta” znalazły się wśród 12 spektakli Finałowych 22 edycji Konkursu… wybrane spośród 101 zgłoszonych do konkursu spektakli.